Biznesa enģeļi

Iespējams, ka esi dzirdējis tādu frāzi kā biznesa enģelis. Bet kas tas īsti ir? Tas ir saistīts ar investīcijām biznesā. Ļoti daudziem jaunajiem uzņēmējiem ir nepieciešams materiālais atbalsts, lai varētu īstenot savu binesa ideju. Ļoti bieži investoru meklē tie cilvēki, kuriem ir laba biznesa ideja, taču projekta realizācijai pietrūkst finanšu līdzekļu. Ne visiem ir pašiem savi uzkrājumi vai kāds no ģimenes vai draugu loka, kuri varētu šādā ziņā izpalīdzēt (pikalaina). Latvijā jau vairākus gadus ļoti populāri ir tieši privātie investori – tas ir populāri pilnīgi visā pasaulē. Ļoti bieži šie investori paši ir uzņēmēji, kuri ir visai veiksmīgi savā jomā. Tieši šādiem cilvēkiem bieži rodas palīdzēt tiem, kuri tikko sākuši savu biznesu, jo viņi paši atceras kā bija pašā sākumā, kad bija nepieciešama palīdzība. Atšķirībā no cita veida finanšu investoriem, šo cilvēku galvenais mērķis nav no jebkura potenciālā darījuma iegūt pēc iespējas lielāku peļņu. Bieži vien viņiem vairāk interesē tieši pats process, jaunas idejas ieviešana dzīvē un biznesa izaicinājums. Dažreiz viņi vienkārši vēlas kādam palīdzēt. Protams, ja biznesa ideja galīgi nebūs laba, tad nevar daudz cerēt, ka investori nāks kā bites uz medu. Savukārt, ja biznesa ideja būs laba un interesanta, tad var gadīties, ka izdosies dabūt pat vairākus investorus. Principā biznesa eņģelis ir tāds kā skolotājs vai mentors, kurš jaunam un uzņēmīgam cilvēkam palīdz sākt ceļu uzņēmējdarbībā, jo kā jau iepriekš minēts, tagadējais biznesa eņģelis pats iepriekš ir līdzīgi visu sācis – tikai ar ideju, bez nepieciešamās naudas un, iespējams, ar tāda paša eņģeļa atbalstu izsities dzīvē un uzsācis veiksmīgu biznesu. Latvijā darbojas vairākas investoru apvienības, forumi un organizācijas. Šīs biedrības un domubiedru grupas apvieno līdzīgi domājošus uzņēmējus un būtībā darbojas kā tāda saikne starp finansējuma meklētāju (jauno uzņēmēju) un donoru (investoru), ar noteiktu regularitāti tiekoties klātienē vai ar interneta forumu starpniecību. Viens no būtiskiem faktoriem, kad uzsāc sarunu ar investoru ir tieši finanšu informācija – cik precīzi un pamatoti tiks parādīta plānotā naudas plūsma biznesa īstenošanas gaitā, tik arī palielināsies iespēja, ka investors varētu piekrist sadarbībai. Ir ļoti būtiski apzināties, ka privātais investors iegulda savu personīgo naudu, tādēļ nebūs gatavs finansēt izdevumus, kas tieši neattieksies uz biznesa īstenošanu. Nevar gaidīt, ka investors vienkārši iedos summu kādu vien nosauksi – visiem skaitļiem ir jābūt reāli aprēķinātiem un parādītiem biznesa plānā. Turklāt jau sākuma sarunās ar investoru ir savstarpēji skaidri jāvienojas par sadarbības modeli un nosacījumiem, kas obligāti ir precīzi jāatrunā sadarbības līgumā. Protams, ka investors ne tikai gribēs kaut kad atgūt savu naudu, bet visticamāk gribēs arī gūt kaut kādu labumu, piemēram, uzņēmuma akcijas vai kādu daļu no peļņas. Šādas lietas mūsdienās ir svarīgi precīzi atrunāt, lai vēlāk nesāktos problēmas vai nevajadzīgi strīdi. Tā kā biznesa enģeļi darbojas visā pasaulē, tad savu biznesa eņģeli ir iespējams meklēt arī starptautiskā vidē, tomēr vienmēr ir pierādījies, ka vislabākā sadarbība veicas starp cilvēkiem, kuri dzīvo vienā valstī un izprot konkrētā tirgus specifiku. Protams, tas nenozīmē, ka bizness nebūs veiksmīgs, ja investors būs ārzemnieks, taču, ja biznesa ideja ir ļoti specifiska tieši Latvijas tirgum, tad ārvalstu investori var līdz galam to neizprast tāpēc investoru var būt atrast daudz grūtāk.